top of page
De grote beer op de weg…

​Mark Doorn in gesprek met Rutger van Roijen.

 

Bloemendaal, oktober 2020 - Ik sprak onlangs met financieel expert Rutger van Roijen over de downside van het ondernemen. De bevlogenheid waarmee hij sprak over zaken waar ik, als oud ondernemer, alleen maar pijn van in mijn hoofd én pijn van in mijn buik kreeg, raakte mij….was ik deze man maar jaren eerder tegen gekomen…


Mark: Wat is volgens jou het grootste probleem van veel kleine en middelgrote ondernemers?

​

Rutger: “Laten we eerlijk zijn. De gemiddelde ondernemer is niet gaan ondernemen om heel veel tijd kwijt te moeten zijn met financiële planning, de salarisadministratie, fiscale wetgeving en de boekhouding. De klacht van veel ondernemers is dat ze veel te weinig toekomen aan het echte ondernemen en teveel bezig moeten zijn met allerlei geldzaken.


Mark: Dat begrijp ik, maar dat hoort er toch gewoon bij?

​

Rutger: “Natuurlijk hoort het er bij, maar veel jonge ondernemers zijn de pioniers van onze samenleving die zijn gaan ondernemen omdat ze een goed idee hadden, een idee dat honderd keer beter was dan alle ideeën die ze tot nu toe voorbij hadden zien komen. Als ze nu maar eens de tijd had om hier hun volle aandacht aan te kunnen besteden. Dat is wat ik vaak terugkrijg van de ondernemers met wie ik werk.”

​

Mark: En jij kunt dat deel voor hen oplossen?

​

Rutger: “Helemaal vrijwaren van aandacht voor het financiële deel van hun onderneming kan ik ze natuurlijk niet. Ik kan er wél voor zorgen dat ze veel meer tijd over gaan houden voor het creatieve deel van de onderneming. Ik help ze met het administreren van de maandelijks financiële feiten, het verzorgen van de kwartaalaangiftes omzetbelasting, het opstellen van de jaarcijfers, de salarisadministratie, alle overige fiscale aangiftes, het deponeren van de stukken bij de Kamer van Koophandel.”

Mark: Goed, maar dat kan ieder ander

administratiekantoor ook. Waar maak jij nu het verschil?

​

Rutger: “Ik ben a- typische boekhouder, ik kijk verder dan alleen de bonnetjes en facturen. Ik ben flexibel, betrokken en denk proactief mee aan zaken waar veel ondernemers helemaal nooit aan toekomen: het digitaliseren en stroomlijnen van de administratie of het opstellen van periodieke management rapporten, een kasstroomoverzicht en tussentijdse cijfers."

​

Mark: Maar, dat is zo’n beetje 50% van waar het ondernemen over gaat?

​

Rutger: “Exact! Als grote onderneming heb je daar een CFO voor. Kleine en middelgrote BV’s hebben daarvoor vaak helemaal niet de financiële middelen en moet het vaak in de avonduren gebeuren. Het is niet voor niets dat veel startende ondernemers hierop stranden of na een succesvolle start de onderneming niet naar het volgende level weten te tillen.

​

Mark: Dus…Nomad Finance! Wat is het verhaal achter deze naam?

​

Rutger: “in onze moderne samenleving gaat steeds meer online en long distance, zeker nu in deze rare corona crisis. Ik ben zo’n nomade, die zich van locatie naar locatie om al het moois van deze wereld tot zich te nemen, ondertussen bedien ik mijn cliënten met financiële diensten. Door mijn nodige ervaring met werken op afstand, sluiten mijn diensten goed aan bij bedrijven die tijd en locatie onafhankelijk opereren, ongeacht de plek van waaruit mijn klanten momenteel werken: ‘digitale nomaden’. De uren die ik besteed aan een opdrachtgever, besteed ik ook echt aan mijn opdracht en niet aan reizen, koffiedrinken, lunchen, meetings en andere tijdverslindende zaken.”

Administraties &

     financieel management

​

Regio Haarlem

​

Het online administratiekantoor

bottom of page